Il canonico don Giuseppe Zizzi era un sacerdote ligio a suoi doveri, ma con un linguaggio crudo e franco, ed azioni imprevedibili e qualche volta eclatanti, che mal si combaciavano con la stereotipata immagine che ci facciamo di un prete. Ciò gli aveva propiziata la stima e la simpatia di tutti.
L’aneddoto che raccontiamo è accaduto intorno al 1900, quando il canonico aveva circa quarant’anni di età.
e.l.
Ju Fìjj de ju Cuanoneche
Evene jttate ju sbij per Terracina che tenèva nu fij e ju cuanòneche Zizzi, curte de S. Giuvagne, nen dèsse né aje né baje.
Sòtte sòtte, accome a nu carbegnère, se mèsse a speculà chiste e chij per sapè chi, accome e qualmènte, c’èva jttata sta murmurazziòna.
E accusì, da Ncicche che dèsse che ce l’èva ditte Minghe, da Minghe che ce l’èva ditte Caliste, menètte a sapè da chi ev’ancumenzata sta chiacchiera e pecchè.
Nna dumènica mmatina, dunqua, mènte stev’a ddì la Mèssa, arvuggiènnese per dì: urate frate – chi se vèdde an più prima fila?
-Prpotemènte a chij a’llà!
I guardètte nu mumènte e, dapò, accappate ju cuàlece e ju crocefisse, lèmme lèmme s’accustètte a lla balaustra e attaccètte:
-Vanne decènne per Terracina che tènghe nu fij.
– Oooh! – faciètte l’aggènta a vocca rupèrta a guadènnese an faccia sballuttite.
– E’ vère! J tènghe, mbè!
A sta cunfermazziòna nen ve diche che murmurazziona ancomenzètte dènte l Chèzzia.
Ju ciuciù ciuciù se putèva scutà anzenènte a lla funtana ‘gnuna schiattava de cunentèzza: pe 15 giorne tenèvena de che dì, sia a ju lavature che a lla funtana o a ju furne.
E chisà quante fèmmene s’ènne muzzecate l emane per nen esse jte chèlla mmatina a lla Mèssa a S. Giuvuagne. Abbasta!
Ju cuanòneche agnezzètte la mana pe fa fa solènzej e daèò,stullunquènnela vèerze de chij, nel solènzej drammateche de lla setuaziò na, dèsse, foro e chiare:
Patapunfete!
Armesanente! Cu nnu mumènte eva tutte nu sèrasèra! Chiju, cu nu strille de pùerchè scannate zumpètte a ll’empède e cacciètte ju curtièje.
Facièva la serpentina per farze lassà da chij quatt’a cinqe che j’areggèvene, e che quase nen ce apptèvene, e scruccaca jastème da fa ‘ngelusì pe l’ammidia anzenènte a Sanatasse.
Le fèmmene strellàvene accome a cajne sbullacchiate e per scappà anciampecàvene a banche e sègge ièrne capecule.
Chi chiama la Madonna chi santìAntonej e chi … i fij, che cercavene de farze annanze an mièzze a lle còsse de l’aggènta per vedè più mmèje, recacciate arète da j schiaffone e da lle jastème de lle mamme.
Mudeèste Giorgi, ju sacrestane, ec’acchiappate nu cuannelère e stèva vucine a ju cuanòneche, pronte a spaccà ju cuape a ju più prime che s’accustava.
An mièzzebbellòncia, an miezze a tutte stu tiatre, j’e a tutta sta bbebbellòncia, an miezze a tutte stu tiatre, j’ùnenche che nen ze la pejàva manche per gnènte èva jsse: ju cuanòneche!
Cu lle mane ancruciate sòpe la panza, cu nna faccia seràfeca d’annucènza, s’aggiustava tute chiju bancheriòtte e ‘gne tante decèva:
E fernesciètte accome tenèva da fernì: dènte a lla cantina de ju cuanònecge.
Dapò na gerèlla de qurèle e contre qurèle, de Carbegnère, de ‘vucate, de Prutore, Sìnneche e Vèscuve, fùrne acchiarite le cose e ju cuanòneche zuffrì nu stuzzwcchètte a jsse e a quatt’a cinqe cumpagne sèje.
Ce faciètte magnà baccalà an quazzètta, an bianche e roste, càreche de diavulitti da j’appeccià, e vuine, tante vuione che… Madonna, affòcheje”.
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